Tup’s indespensable (Red spinner, tørflue)

Krog: Tørfluekrog str. 16
Tråd: Lys gul 10/0
Hale: Stråler fra lys blue dun hane fjer
Krop: Dubbingmix 50 % lys tan tørfluedubbing, 30 % gul sæluld og 20 % pink SLF dubbing.
Hackle: Lys blue dun tørflue fjer

Hvor: I vandløbet
Hvornår: Fra sommer til efterår
Hvordan: Traditionel tørflue fiskeri, som regel opstrøms til ringende fisk.

Oprindeligt blev denne flue bundet af englænderen R.S. Austin, under navnet: Red spinner. Fluen havde ry for at tynde ud i ørredbestanden, i det lokale fiskevand. Dette kom G.E.M. Skues (nymfe fiskeriets fader) for øre, og han tog kontakt til hr. Austin, for at få oplyst fluens materialer. Som udgangspunkt ville hr. Austin ikke afsløre hvad fluens dubbingkrop bestod af, men efter nogen tid kom han på andre tanker, og betroede Skues hemmeligheden. Det var dog en betingelse, at skues kunne holde på denne hemmelighed, hvilket han også gjorde, til efter R.S. Austins død. Det viste sig, at en del af dubbingen bestod af tis farvet uld fra vædderens testikler (på pænt dansk). På det tidspunkt, hvor Skues afslørede dubbingens bestanddele, havde fluen heddet Tup’s indespensable i rigtig mange år, hvilket betyder vædderens uundværlige. Skues havde, efter aftale med R.S. Austin, fået tilladelse til at omdøbe fluen.
Da tis farvet uld fra vædderens pung, ikke er noget der kan opdrives ved den lokale fluebindings-materiale forhandler, foreslog Jens Staal, at jeg kunne bruge uld fra hans cocker spaniel, som lige havde den rigtige farve og struktur. Hvilket jeg takkede ja til. Men da Jens skulle håndtere sin hund, formentlig med div. Barbergrej, var denne blevet rasende, og den mængde uld der kom ud af det, var ikke imponerende, og det var derfor nødvendigt at fortynde med bleget ginger egern uld, som har nøjagtig samme farve. Den helt færdige dubbing blanding består af mange dele, og det har været et stort arbejde, at rekonstruere den originale dubbing, så den i det mindste ligner.
Jeg synes at ovenstående historie er vældig morsom, ikke mindst fordi erstatningen til vædderulden, som er næsten umulig at fremskaffe, viste sig at være stort set lige så vanskelig at få fat i. Jens Staal’s cocker spaniel kan i hvert fald ikke lide tossede fluebindere bevæbnet med barbergrej.
Ovenstående dubbing-projek er ment som en joke, og det blev ufrivilligt endnu sjovere hen ad vejen.