Stankelben

Krog: Tiemco 206 BL str. 10
Tråd: Brun eller tan 10/0 eller 8/0
Vinge: Klar grålig/brunlig plast. Ex. Gunnars plastik eller Swiss straw.
Ben: Stråler fra center fjer, fra fasan (helst lange)
Krop: 1,5 eller 2 mm. Skumplad, skåret i strimler. Grå eller brun.
Thorax: Brun dubbing og skumstrimmel.

Hvor: I vandløb og søer
Hvornår: Sommer og efterår
Hvordan: Et stankelben god til at lokke fisk frem, hvis der ikke er nogle klækninger, og det siger sig selv, at de også er gode, hvis der blæser mange insekter i vandet.

De fleste arter af stankelben er landinsekter, og fiskene er vilde med dem, når de af og til blæser i vandet, og det sker ofte, at ørreden tager et stankelben, selv om der er en god klækning i gang (døgnfluer). Dette har sikkert noget at gøre med, at et stankelben er en god mundfuld. Da vi bandt dette stankelben på vores klubaften, var vi udfordret med at binde 2 knuder på hvert ben, og vi gennemgik tilmed en knude-binder-teknik, der skulle sørge for, at benene var så pæne og realistiske som muligt. Alt dette er naturligvis udelukkende til fluebinderens fornøjelse, da fisken efter al sandsynlighed er ligeglad med dette. Omtalte stankelben er mit eget design, hvor hele kroppen er udført i kun et stykke skum, og vingerne er lavet af Gunners særlige tynde plastik materiale. Da det kun er os på fluebindingsholdet, der har adgang til dette plastik materiale, kan det erstattes med Swiss straw eller lign.