Standard Czech nymfe

Flue: Standard Czech nymfe

Krog: Skalka buet nymfekrog str. 12,10 og 8
Tråd: Oliven 8?0
Ryg skjold: Tynd grålig latex, evt. fra en gangs gummihandske
Underrib: Fin flad guldrib
Overrib: Monofil fiskesnøre ca. 0,16
Krop, abdommen: Lys oliven nymfe dubbing
Hotspot: Orange nymfe dubbing
Thorax: Brun hare dubbing fra maske

Andvendelse:
Hvor: I vandløb
Hvornår: Denne flue er en standard nymfe, der både kan ligne en vårfluelarve og en tangloppe, og den kan derfor bruges hele sæsonen
Hvordan: I mange tilfælde bruger jeg denne nymfe til at afsøge nogle gode standpladser, og der skal helst være lidt fart på vandet. Czech nymfer er specielt lavet til hurtigt vand. De er tunge, slanke og gerne ret glatte i overfladen, hvilket alt sammen hjælper nymfen til at synke hurtigt.
Til Czech nymfer knytter der sig en speciel måde at fiske på, hvor man med kun forfang og en halv meter line, fisker hen over fiskens standplads. Det er vadefiskeri, for således at komme tæt på fisken.
I mit lokale fiskevand, bruger jeg mest nymfen på vanlig opstrøms vis, men på Årets tur til Glomma blev den brugt i bedste Czech-stil, fisket sammen med en endnu tungere nymfe, så jeg kunne få fristelserne ned til de store stallinger på bunden.

Ovennævnte kortline teknik blev udviklet i Polen i 1970érne. Så sent som i midten af 80érne, blev der stadig brugt skind fra maller og ål, og sågar pølseskind som rygskjold på nymferne, da man dengang ikke have råd til noget der var finere. Senere begyndte de/man at bruge latexhandsker til omtalte rygskjold.
Kortline teknikken er så effektiv, særligt til de mindre sky stallinger på hurtigt dybt vand, at Polakerne og Czecherne flere gange er blevet verdensmestre med denne.