Majflue dun (tørflue)

Krog: Partridge YH1A Nymph 2 gange lang, men gerne en lettere model, hvis det er til at få fat i.
Tråd: Lys
Hale: Grævling dækhår
Vinge: Grå CDC fjer og lille stykke skum som base (Øland stil)
Krop: Cremefarvet tørfluedubbing, evt. cdc dubbing.
Hackle: Oliven eller grå tørflue fjer (gerne grizzly)

Hvor: Rene vandløb, men der findes også en sø-majflue
Hvornår: Juni, men nogle gange starter det allerede i maj, det kommer an på vejret.
Hvordan: Som regel opstrøms

Mange steder i verden, har Majfluen en særlig status, som den flue der kan lokke, selv den Aller største ørred frem. Indrømmet, de største tørfluefisk jeg har fået i Danmark, har næsten alle været på majflue. Der er ingen tvivl om, at selv de sky ørreder, sætter deres tryghed over styr, for at få sig en ordentlig mundfuld proteiner. Majfluen er som bekendt, den største døgnflue i Danmark, når man lige ser bort fra hannerne, der kun er halvt så store som hunnerne. Majfluer kan man fiske med hele dagen, som hovedregel: Nymfer om formiddagen, emergers og duns om eftermiddagen og spinners om aftenen. Dette er en meget forenklet forklaring, og man slipper ikke for at være opmærksom ved vandløbet, for at følge med i insektlivet og ikke mindst notere sig, hvad forskellen er på et godt sted at fiske duns og eks. Et godt sted til spinner fiskeriet. Jeg binder ofte nogle tørfluer, der både kan bruges som duns og spinners, hvilket enkelt kan gøres, ved at montere et ekstra stort hackle, så fluen kan ligne lidt af hvert. Dette gør sig også gældende, med den majflue vi har bundet i klubben i denne sæson.