Magnus á lá Michael

Hvor: På kysten
Hvornår: Hele året
Hvordan: Indtagning i varieret tempo

Magnus er endnu en Dansk kystflue, der har en del havørreder på samvittigheden. Fluen blev opfundet af møbelsnedker Magnus Ting Mortensen fra Dalum i Odense. Magnus blev fluefisker efter et møde med Svend Såbye i slutningen af 1950’erne (stødte på hinanden ved Odense Å )
Inspirationen til Magnus fluen kom i 1973, på en fisketur, på Æbelø. Magnus så to ørreder tæt på land, som han ikke kunne få til at tage sit blink, og han fik derfor den ide’, at kystnære ørreder måtte kunne fanges på flue. Magnus udviklede sin kystflue med inspiration fra ”Red tag palmer”, og palmerhacklet var Grizzly fjer fra en hane, da Magnus havde en ven, der havde fjerkræ af racen Plymouth rock race.
Den originale ”Magnus” tager sig ikke helt ud, som den variant vi har bundet i år, på fluebindingsholdet. Den mest i øjne faldende forskel er, at kuglekæbeøjnene var malet røde på originalen.
I starten havde Magnus’ flue ikke noget navn, men en grejbutik i Odense døbte fluen ”Magnus”, til ære for opfinderen.