Græshoppe

Krog: Nymph 2x long YH1A str. 10
Tråd: Tan farvet 6/0 eller 8/0, det er vigtigt, at tråden er kraftig.
Krop: 2 lag skum i 2 farver. Hvert lag skum, er 2 mm. pladeskum, skåret i 5 mm. brede strimler.
Ben: Sili legs, perfectly barred, sand. medium tykkelse.
Under vinge: Helt tyndt razor form
Vinge: 1 stor CDC fjer
Indicator: Deer hair, Short/fine, bleached

Sek. lim til at sikre jobbet.

Hvor: Å og sø
Hvornår: Mest om sommeren
Hvordan: Præsenteres langs kanterne i søen eller i åen. Til forskel fra så meget andet tørfluefiskeri, må en græshoppe gerne præsenteres lidt klodset, dvs. at det gerne må give et lille pladsk/plop når fluen lander på vandet. Det kan også være en god ide’ at tilføre græshoppen lidt bevægelse under fiskeriet.

Under sommer fiskeriet er det helt almindeligt, at gå en tur langs åen, uden nogen insektklækninger overhovedet. I et sådan tilfælde, kan det være en rigtig god ide’ at fiske med græshopper, der af og til, ved et uheld, lander i åen. Der vil ofte være tale om blindfiskeri, dvs. fiskeri over standpladser hvor jeg forventer, at der vil være en fisk. Det er jo ikke så let at fiske til sete fisk, når der ikke er insekt klækninger. Det er selvfølgelig muligt at finde fisk alligevel, men de er ikke så nemme at spotte, i de forholdsvist mørke danske vandløb. Græshopper bliver som regel taget ret voldsomt af fisken, altså med et skvulp/lille pladsk. Mange fluefiskere er lidt ”bange” for blæsevejr, men det er der ingen grund til at være, når man fisker med landinsekter. Der ryger netop flere græshopper i vandet, når det blæser lidt, og det jævnlige nedfald af græshopper og lign. Kan betyde at fiskene er mere på mærkerne. Græshoppen på billedet, er min egen hopper-fortolkning, men der findes utrolig mange lignende opskrifter på dette insekt. Det som er vigtigt ved fluen er, at den er lavet af skum, så den flyder godt og, at den har nogle gode stimuli, og her tænker jeg særligt på de levende gummiben, der laver lidt ”ballade” i vandoverfladen.